BB Álvarez Cortés, J. C. (2019). La empleabilidad de los jóvenes a través de la formación y experiencia profesional. Albolote (Granada) : Comares.
BB Blasco Lahoz, José Francisco. Introducción a la protección social / José Francisco Blasco Lahoz, Carmen Salcedo Beltrán . Valencia : Tirant lo blanch, 2023
BB Casassas, D. (2018). Libertad incondicional: La renta básica en la revolución democrática. Barcelona [etc.]: Paidós.
BB Donati, P. P. (1997). La crisis del Estado Social y la emergencia del tercer sector: Hacia una nueva configuración relacional. En Revista del Ministerio de Trabajo y Asuntos Sociales: Revista del Ministerio de Trabajo e Inmigración, Nº 5, 1997 (págs. 15-36)
BB Gimeno, J. A.... et al. (2007). El Estado de Bienestar ante los nuevos riesgos sociales. Vitoria: Federación de Cajas de Ahorros Vasco-Navarras.
BB Izquierdo Collado, J. de D., Torres Kumbrian, R.D. y Martínez, M. (2011). Estado de bienestar y trabajo social. Madrid: Ediciones Académicas.
BB Moreno Díaz, M.N., Díaz Aznarte, M.T. (dir.), y Gijón Sánchez, M.T. (2019). La protección social de la salud en el marco del estado del bienestar: Una visión nacional y europea . Granada: Comares.
BB NAVARRO, V. (2006). El subdesarrollo social de España: causas y consecuencias. Anagrama.
BB Pino, Eloísa del, y Rubio Lara, María Josefa (Dirs.). (2024). Los estados de bienestar en la encrucijada : políticas sociales en perspectiva comparada. (3ª ed.). Tecnos.
BB Rodríguez Cabrero, G. (2004). El Estado de bienestar en España: Debates, desarrollo y retos. Madrid: Fundamentos.
BB Rodríguez-Rico Roldán, V. (2017). El sistema multinivel de asistencia sanitaria: tensiones y desafíos en su articulación. Granada: Comares.
BB ROS BENAVIDES, M. J. (2022). Derecho de la protección social. (11ª ed.). Madrid: Centro de Estudios Financieros.
BB Santos Martí, J. (2012). El cuarto pilar: Un nuevo relato para los servicios sociales. Madrid: Consejo General del Trabajo Social y Paraninfo.
BB SARACENO, C. (2015). Il lavoro non basta: la povertà in Europa negli anni crisis. Feltrinelli.
BB Velasco Barroetabeña, R. (2019). Las fisuras del bienestar en España. Madrid: Catarata.
BC Adelantado, J. (Coord.). (2000). Cambios en el estado del bienestar: Políticas sociales y desigualdades en España. Barcelona : Icaria, D. L. 2000
BC Alemán Bracho, C. y Garcés Ferrer, J. (Coords.). (1997). Política social. Madrid: McGraw-Hill.
BC Casado, D.,& Fantova, F. (Coords.). (2017). Apoyos a cuidadores de familiares con discapacidad y dependencia Barcelona: Hacer.
BC Diamond, P., Ferrera, M., Giddens, A., Liddlr, R., Palme, J., Rodrigues, M.J.,... y Weil, P. (2008). Un modelo social para Europa: La agenda de Hampton Court . Valencia: Universitat de València.
BC Esping-Andersen, G., y Palier, B. (2011). Los tres grandes retos del estado del bienestar. Barcelona: Ariel.
BC Gallego, R., Gomà, R. y Subirats, J. (Eds.). (2003). Estado de bienestar y comunidades autónomas: La descentralización de las políticas sociales en España. Madrid: Tecnos.
BC Gomá, R. y Subirats, J. (Coords.). (1999). Políticas públicas en España: Contenidos, redes de actores y niveles de gobierno (1ª ed., 1a. reimpr). Barcelona: Ariel.
BC GÓMEZ QUINTERO, J. D. (2007). Las ONGD aragonesas en Colombia: ejecución y evaluación de los proyectos de desarrollo. Prensas Universitarias de Zaragoza.
BC González Zorrilla, J.M., Azkarraga, J., Offe, C., Montalvo, J., Navarro, V. Cassen, B. … y Tapia, F. (2005). El modelo social europeo frente a la globalización. País Vasco: EUROBASK.
BC Guillén, A.M. y León, M. (Eds.). (2011). The Spanish welfare state in European context. Surrey & Burlington: Ashgate.
BC Guillén, E. y Vilá, A. (2007). Impacto de la Ley de Promoción de la Autonomía Personal y Atención a las Personas en Situación de Dependencia en los servicios sociales de las Comunidades autónomas. En D. Casado y F. Fantova (Coords.), Perfeccionamiento de los servicios sociales en España. Informe con ocasión de la Ley sobre Autonomía y Dependencia(pp.177-205). Madrid: FOESSA.
BC Linares Márquez de Prado, E. (2009). Protección social en España: Manual de legislación y análisis del Sistema de Garantías de Rentas. Madrid: Cáritas Española.
BC López i Casasnovas, G. (2015). El bienestar desigual: qué queda de los derechos y beneficios sociales tras la crisis. Barcelona: Península.
BC Marbán Gallego, V., y Rodríguez Cabero, G. (Coords.). (2017). Sistemas de bienestar y políticas sociales: Monografía de Documentación social: Revista de estudios sociales y de sociología aplicada. Madrid: Cáritas Española.
 
LISTADO DE URLs:
 
  Bassi A., GLI ENTI DEL TERZO SETTORE: PROFILI SOCIOLOGICI, in: Gli Enti del Terzo Settore. Lineamenti generali., Napoli, Editoriale Scientifica, 2020, pp. 21 - 7
[https://www.ibs.it/enti-del-terzo-settore-lineamenti-libro-vari/e/9788893918343]
  Béland, D., Dinan, S., Rocco, P., & Waddan, A. (2021). Social policy responses to COVID‐19 in Canada and the United States: Explaining policy variations between two liberal welfare state regimes. Social Policy & Administration, 55(2), 280-294.
[https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1111/spol.12656]
  COVID-19 and welfare state support: the case of universal basic income .
[https://doi.org/10.1093/polsoc/puab015]
  COVID-19 and welfare state support: the case of universal basic income. The COVID-19 pandemic has revived discussions about universal basic income (UBI) as a potential crisis response. Yet despite favorable circumstances, little actual policy change in this area was observed. This article seeks to explain this absence of policy change and to reflect on the prospects for introducing UBI schemes after the pandemic in European democracies. I argue that public opinion on UBI provides few electoral incentives to push for social policy change. Using prepandemic data from 21 European democracies and pandemic data from the UK, I show that political support for UBI has been divided between different groups who advocate conflicting policy goals and who hold divergent views about existing welfare state arrangements. While support for UBI might have increased during the pandemic, the underlying political dividing lines are likely to have remained intact. Due to these enduring divisions and the stable support for existing social policy arrangements over an untested policy, the prospects for introducing UBI schemes in the post-pandemic world remain uncertain.
[https://doi.org/10.1093/polsoc/puab015]
  Ecchia, G., Gagliardi, F., y Gianetti, C. (2020). Social Investment and Youth Labour Market Participation, Contemporary Economic Policy, 38, 2, pp. 343-358.
[https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1111/coep.12446]
  RASE: Revista de Sociología de la Educación, Vol. 13, Núm. 4 (2020) JÓVENES, ELECCIONES Y TRANSICIONES EDUCATIVAS
[https://ojs.uv.es/index.php/RASE/issue/view/1228/showToc]
  Sánchez Álvarez, C. (2017). Emprendimiento e innovación social. Elementos de contextualización para la convivencia pacífifica a través de la asociatividad en Colombia. En Revista de la Universidad de la Salle, 73, pp. 241-258
[https://ciencia.lasalle.edu.co/cgi/viewcontent.cgi?article=2119&context=ruls]
  Saraceno, Chiara (2020) : Quando avere un lavoro non basta a proteggere dalla povertà, Lectio Magistralis, Firenze University Press,
[https://www.econstor.eu/bitstream/10419/228477/1/Full-text-book-Saraceno-Quando-avere-un.pdf]
  Social Innovation Policies with the Involvement of Social Economy Organizations. Survey Evidence from European Countries
[https://cris.unibo.it/retrieve/handle/11585/600709/272067/WP2%20-%20Social%20Innovation%20-%20Unibo.pdf]
  Social policy responses to COVID-19 in Canada and the United States: Explaining policy variations between two liberal welfare state regimes
[ https://doi.org/10.1111/spol.12656]
  The COVID-19 crisis and policy responses by continental European welfare states. Social protection in Germany, Belgium and the Netherlands share Bismarckian roots. Over time, these welfare states were however in constant flux and incorporated to a greater or lesser extend elements of both the Anglo-Saxon and Nordic models. While the Netherlands has from the beginning deviated from the Bismarckian model, in recent years this welfare state has undergone important reforms that have made it increasingly evolve into a “Bismarck cum Beveridge” model. Germany and Belgium also witnessed a dual transformation, with retrenched earnings-related benefits for long-term unemployed and an increasing number of atypically employed people on the one hand and expanded social security to the so-called “new social risks” on the other. It is against this changing institutional background that we can understand the similarities and differences in the extent to which these three continental welfare states used traditional social insurance systems to buffer the social and economic consequences of confinement. First, all three countries strengthened to varying degrees social protection systems for the active age population. So conceived, the policy responses were a response to the dual transformation of social protection that took place in recent decades without, however, changing its course. Second, the extent to which continental welfare states made use of existing social insurance schemes seems to be related to the extent to which these welfare states have moved in the Anglo-Saxon direction.
[https://doi.org/10.1111/spol.12715]